menu

Zingen naar hartelust 

Kennismakingscursus zingen  

Twee voor de prijs van een.

3 juni 2018.

a. als middel in opvoedingssituaties
b. voor zelf bewustheid ontwikkelen door middel van zang en spraak.

a. Kleine kinderen zijn dol op zingen en muziek. Je beleeft je zingen met (kleine)kinderen weer als toegevoegde waarde als een verwarmende voedende nieuwe kans voor contact. Voor je eigen creativiteit.

b. De stem is ons middel bij uitstek voor mensen met opvoedingsverantwoordelijkheid. Je leert vertrouwd worden met je eigen geluid, je zingen.

Het DOEN van opvoeden gaat makkelijker, als je zingt. Bij opruimen, wandelen, naar bed gaan. Boodschappen doen, de trap op lopen, wandelen... Schoonmaken van je huis, op weg in de auto...

WANNEER JE ZINGENDE DOET WAT NOU EENMAAL MOET geniet je ook weer dat je kinderen een voorbeeld bent in huis, op straat, in de winkel… je NEEMT JEZELF mee, inlevend (waarnemen als tweede natuur) in de belevingswereld van kleine kinderen.

Je ontdekt dat een klein kind zich aan haar omgeving ontdekt, die omgeving ervaart en beleeft. Dat ze ‘leert’ zintuigelijk en lichamelijk tastend bewegend… dat ze herhaalt, herhaalt, herhaalt, ‘oefent ontdekt’. Het kleine kind ‘denkt’ echt niet zoals de volwassenen. Dat moet je niet denken.

Het middel heiligt het doel. In deze cursus wil je het zingen (her)ontdekken, en vormgeven in liedjes. En jij... ontdekt je zintuiglijk vermogen, door ervaren van middelend vermogen van zang en spraak.

Het zingen helpt je om persoonlijke dingen aan de kant te zetten, en je merkt: je stemt je af, met jezelf, op de kinderen en blijft bij je doel. Bijvoorbeeld je opvoedingsverantwoordelijkheid.
Kleine kinderen zijn dol op zingen en muziek. Het zingen geeft iets extra’ s aan de band tussen jou en je kind. 1 + 1 = … 5.

Muziek en zang geven kinderen een kader om… een veiligheid en ruimtegevoel en fantasie te beleven. Geven jou ook houvast voor je opvoedingsverantwoordelijkheid.



Veel methodes voor opvoeding van kleine kinderen zijn een vorm, een perceptie vanuit het volwassen bewustzijnsvermogen, denken in concepten, recepten. Ervarend leert een kind, het ontwikkelt zich aan gewoonten. Aan de omgeving ingevuld met geluiden, geuren, klanken, dingen, die weer een afdruk of gewoontevormen neerleggen, goede en slechte, fijne en minder prettige traumatische ervaringen vormen de grond de basis voor haar verdere ontwikkeling... zij gaan lopen, woorden spreken, gewoonten naleven die jij ze voorgeleefd hebt.

Zang, vingerspelletjes, een verhaal vertellen, stoeien, tv kijken en tablets doen, filmpje kijken op pc... Logisch zelfstandig denken zoals jij denkt… doen ze echt nog niet. Ze doen je na. Daartoe lijkt het kleine kind in staat.

3 juni 2018 10:00-16:00.

Plaats : Kinderdagverblijf De Bakermat of op locatie

Inlichtingen: Ans Lodder 06 3613 9517

 
© Speelatelier De Bakermat 2010 - 2018