menu

Handeling herhaling herkenning houvast hernieuwen 

Door herhaling van de handelingen ontstaat herkenning bij het kind en dat geeft houvast. Het biedt emotionele veiligheid en vertrouwen.

Ook ontstaan door de herhaling de goede gewoontes die alleen in de kinderjaren verworven kunnen worden

Pedagogische uitgangspunten

In de eerste zeven jaar ligt bij de ontwikkeling van het kind de nadruk op het fysieke lichaam. Het letterlijk ‘goed in je vel’ komen is van groot belang.

Het kleine kind is vol vertrouwen en heeft een grote openheid voor zijn omgeving. Alle zintuigen staan open. Een baby neemt nog vooral waar, maar niet passief. Juist vanuit een innerlijke actieve belangstelling voor de wereld komt het tot nabootsing. Nabootsing gaat overigens veel verder dan het nadoen van taal en handelingen. Kinderen nemen juist ook de morele inhoud van woord en daad waar. Dus de intentie of het plezier waarmee iets wordt gedaan. Juist die morele inhoud legt het fundament voor het zieleleven.

Door die grote openheid kan het zich niet afsluiten voor indrukken. Dat geeft ons volwassenen de grote verantwoordelijkheid om daar zorgvuldig mee om te gaan en de rust te creëren die nodig is. Een wollen mutsje helpt bij het afsluiten voor teveel aan indrukken én houdt warmte vast. Ook de zintuigontwikkeling staat hierin centraal.

Hierbij zien wij “de tastzin” als een van de zintuigen, met alle zintuigen ontdekt het kleine kind zichzelf en de wereld. Daarom kiezen we met zorg de materialen die we het kind aanbieden. Wij vinden het belangrijk dat dit natuurlijke materialen zijn zodat zijn nog ontwikkelende zintuigen niet ‘in de war’ raken.

Meer over deze pedagogische uitgangspunten is te lezen zijn in het pedagogisch beleidsplan.

pedagogisch beleidsplan speelatelier de bakermat.pdf

 
© Speelatelier De Bakermat 2010 - 2018